40% Latvijas transportlīdzekļu nedrīkst izmantot biodegvielu

(21.05.2012.)

„E10 degvielu ar biodegvielas 10% piejaukumu var izmantot tikai konkrētos automašīnu marku modeļos, lai neradītu problēmas dzinējam. Tehniskā kārtībā esošo vieglo automašīnu vidējais vecums Latvijā ir 12,5 gadi. Visu reģistrēto un tehniskā kārtībā esošo transportlīdzekļu vidējais vecums valstī ir 12,3 gadi, no tiem potenciāls E10 degvielas lietošanas atbilstībai ir maksimums 60% no 622 613 transportlīdzekļiem. Autobraucējiem rūpīgi jāizvērtē, kurās automašīnās šā tipa degvielu drīkst lietot. Kā zināms, ne visi autovadītāji veic šādu izvērtēšanu, kas savukārt rada papildus remontus un problēmas jau tā novecojušā Latvijas autoparka lietotājiem.

Latvijas autoparks pašreiz var patērēt vidēji 30 000 tonnas biodegvielas gadā, bet Latvijas biodegvielas ražotāju piedāvātais ražošanas apjoms, kuram tie vēl papildus pieprasa valsts subsīdijas, sastāda 9 reizes lielāku apjomu, nekā valstī pašreiz ir iespējams patērēt. Ņemot vērā, ka ziemas periodā biodegvielu nepievieno fosilajai degvielai, biodegvielas pašlaik praktiski iespējamais patēriņš ir apmēram puse no gada periodā teorētiski iespējamā, sastādot apmēram 50 000 tonnas, bet, ņemot vērā Latvijas autoparka vecumu, no šī teorētiskā biodegvielas patēriņa apjoma reāli patērējams ir tikai maksimums 60%, t.i., 30 000 tonnas.

Latvijā joprojām ražotā „pirmās paaudzes” biodegviela ir novecojusi un jau tagad būtu svarīgi sekot Eiropas tendencēm – modernākām biodegvielas piemaisījumu un ražošanas tehnoloģijām, kas nodrošina daudz kvalitatīvāku degvielu, kura nebojā automašīnu dzinējus, kā tas nereti notiek lietojot E10”, biodegvielas pielietošanas potenciālu un tās izaugsmes iespējas Latvijas tirgū skaidro LPAA valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs.