"Auto asociācija" valdes loceklis Krišs Lipšāns sacīja: "Viss ir likumsakarīgi. Latvijas normatīvie akti paredz, ka katram autovadītājam ir jāveic sava transportlīdzekļa obligāta apdrošināšana jeb jāiegādājas OCTA polise. Šī polise darbojas gadījumos, kad jāsedz zaudējumi, ko esi nodarījis auto negadījumā iesaistītajam transporta līdzeklim. Ņemot vērā, ka šie zaudējumi uz polises pircēju neattieksies, ir tikai loģiski, ka viņš izvēlēsies lētāko nevis kvalitatīvāko piedāvājumu. Un tālāk jau sākas riņķa dancis. Arī apdrošinātājs domā par saviem finanšu rezultātiem, tāpēc kā sadarbības partnerus, kas tiek burtiski uzspiesti cietušajam auto vadītājam, izvēlas auto servisu ar viszemāko cenas piedāvājumu. Domāju, ka atbilde, kādi servisi spēj piedāvāt zemākās cenas, nav ilgi jāmeklē! Līdz ar to no vienas puses valsts cīnās ar "pelēko tirgu", no otras puses – nesper elementārus soļus, sakārtojot normatīvos aktus un konkrēto nozari."
Pētījums: iegādājoties OCTA, auto vadītāji izvēlas lētāko, nevis kvalitatīvāko
Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka patēriņa cenu pārmaiņas 2024. gada janvārī, salīdzinot ar 2020. gada janvāri, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai ir kāpušas par 26,4%, savukārt transportlīdzekļu apkopei un remontam – par 21,8%. Dati skaidri norāda, ka izmaksu pieaugums auto segmentā ir veidojies pamatā apdrošināšanas pakalpojumu sadārdzinājuma dēļ.
Pētījumā aptaujātie autorizēto un neatkarīgo virsbūvju remonta uzņēmumu pārstāvji norādījuši, ka visvieglāk sadarboties ir ar "Balcia Insurance" SE, bet ērtākā datu un tāmju apmaiņas sistēma ir AAS "BALTA". AAS "BTA Baltic Insurance Company" un "If P&C Insurance" AS Latvijas filiāle tika norādītas kā apdrošināšanas sabiedrības, kuras izvirza augstas remonta kvalitātes prasības un liek autoservisam ievērot remonta tehnoloģiju.
Vissarežģītākā sadarbība Latvijas auto servisiem ir ar ADB "GJENSIDIGE" Latvijas filiāli, kas visilgāk izskata remonta tāmes, vilcinās ar remonta akceptēšanu un visbiežāk bez pamatojuma samazina remonta izdevumu tāmi, to nesaskaņojot ar servisu. Savukārt AAS "BALTA" regulāri cenšas ierobežot klienta iespējas pašam izvēlēties servisu, rekomendējot savus rezerves daļu piegādātājus gadījumos, kad neakceptē servisa piedāvātās rezerves daļas un cenas. Tāpat AAS "BALTA" visbiežāk aicina izmantot pašas sagādātas, neoriģinālās (pārsvarā – Ķīnā ražotas) virsbūves rezerves daļas.
Krišs Lipšāns sacīja: "Lai uzlabotu sadarbību ar auto servisiem, ir jāmainās apdrošinātāju attieksmei, tai jābūt līdzīgai kā klienta piesaistīšanas brīdī, tāpat atlīdzību izmaksas gadījumos būtu vairāk jāpievēršas klientu vēlmēm, tieši tā, kā tas ir OCTA polises iegādes brīdī. Vienlaikus servisi apdrošinātājus aicina izvērtēt pazīmes, kas liecina par sadarbības partneru negodīgu komercpraksi, piemēram, nodokļu parādus, realitātei neatbilstošu nodarbināto skaitu u.c.. Būtiski, lai apdrošinātāju klientiem būtu iespēja pašiem izvēlēties auto servisus, ar ko sadarboties."
Šis ir jau trešais "Auto asociācijas" veiktais pētījumus, noskaidrojot autorizēto un neatkarīgo virsbūvju remonta uzņēmumu apmierinātību sadarbībai ar apdrošināšanas sabiedrībām. Šim pētījumam ir jābūt kā pamatam ikvienai apdrošinātājam, lai uzlabotu pakalpojumu kvalitāti un attieksmi pret klientiem un remonta veicējiem, jo tas skaidri norāda uz nepilnībām.
Lai situāciju risinātu, aizsargājot transportlīdzekļu vadītājus, "Auto asociācija" Saeimā ir iesniegusi grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, paredzot tiešo zaudējumu regulēšanu. Tas nozīmē, ka apdrošināšanas ņēmējs kā negadījumā cietusī puse, varēs saņemt zaudējumu atlīdzību no sava izvēlētā OCTA apdrošinātāja, vairs nepieņemot atlīdzības izmaksas kārtību, ko tai ir "nopirkusi" vainīgā puse. Tas ļaus Latvijas iedzīvotājiem OCTA polisi iegādāties, nekoncentrējoties uz zemāko cenu, bet gan apdrošinātāja piedāvājumu.